• 28 listopada 2020
Kierowca stojący przed wyborem opon musi tak naprawdę podjąć więcej, niż jedną decyzję. Opony sezonowe - letnie i zimowe oddzielnie - czy całoroczne? Jaki bieżnik? Czy zależy mi bardziej na przyczepności, czy na komforcie prowadzenia? Często trzeba przygotować się na pewne kompromisy, i choć obecnie na rynku dostępna jest ogromna ilość ogumienia do samochodów, model idealny nie istnieje. Wiele zależy od upodobań kierowcy, tego, jaki jest jego styl jazdy i do czego jest przyzwyczajony. Istnieją jednak pewne charakterystyki opon, które są stosunkowo standardowe i należy trzymać się tutaj zaleceń, czy też wymagań. Jeśli o te kryteria chodzi, jedyne, co decyduje o wybranym modelu opon jest model samochodu. 
 
Standardy wyboru opon
Do takich standardów, z którymi najczęściej nie warto eksperymentować należą przede wszystkim rozmiar opon i indeksy nośności i prędkości. Jednocześnie należy pamiętać, że nawet określone modele samochodów występują najczęściej w różnych wariantach i nie ma opon uniwersalnych. W przypadku Opla Corsy zdecydowaną różnicę zrobi, czy mówimy o modelu Hatchback z 2000 roku, czy Hatchback z rocznika 2016. Nie bez znaczenia jest też pojemność silnika. Choć ogólna konstrukcja Opla Corsy nie różni się diametralnie między różnymi generacjami modeli, mogą być niewielkie różnice w zalecanym przez producenta rozmiarze. Od silnika natomiast w dużej mierze zależeć będą indeksy nośności i prędkości. Warto przede wszystkim sprawdzić książeczkę pojazdu, w której znajdziemy informację na temat tego, jakie są homologowane opony do danego modelu. Również w książce obsługi pojazdu można znaleźć informacje na temat indeksów prędkości i nośności danej generacji Opla Corsy.
Indeks nośności i indeks prędkości to dwa bardzo ważne w wyborze opon parametry. Ten pierwszy wskazuje jakie może być maksymalne obciążenie samochodu (na daną oponę) przy maksymalnej dozwolonej prędkości. Ten drugi odwrotnie - jaka jest największa prędkość, jaką samochód może bezpiecznie rozwinąć zakładając maksymalne dozwolone obciążenie. Jazda na indeksach o zaniżonych wartościach jest w Polsce traktowana jako wykroczenie drogowe. Można natomiast pokusić się o indeksy wyższe niż zalecane. Z jednej strony dzięki temu auto będzie stabilniejsze, z drugiej jednak może to negatywnie wpłynąć na sam komfort jazdy. Optymalnym rozwiązaniem jest dostosowanie się do zaleceń producenta. 
 
Jaki bieżnik wybrać?
Dużo bardziej indywidualną kwestią jest wybór opon ze względu na ich cechy indywidualne, na przykład kształt bieżnika, który ma wpływ na to, jak opony będą zachowywały się na drodze. To, czego powinniśmy szukać w ogumieniu do samochodu to przyczepność, szczególnie na mokrej powierzchni, odprowadzanie wody, stabilność auta, reakcja na przyspieszanie, czy hamowanie i komfort jazdy. Dla niektórych kierowców kluczowa będzie właśnie przyczepność, inni szukać będą wygody prowadzenia samochodu.
Do wyboru jest kilka rodzajów bieżników. Podstawowym, choć sprawdzającym się najlepiej głównie w oponach letnich jest bieżnik asymetryczny. Lamelki będą tu ułożone równolegle, w ten sam kształt zarówno po stronie wewnętrznej, jak i zewnętrznej kół. Charakteryzują się małymi oporami toczenia i niewielkim hałasem. Nie poleca się ich raczej do szybkiej i dynamicznej jazdy, w związku z tym jednak mogą okazać się świetnym modelem właśnie do Opla Corsy.
Alternatywą jest bieżnik asymetryczny. Tu lamelki ułożone są w inny kształt na zewnętrznej, a w inny na wewnętrznej stronie opony. Te będą dobrym wyborem dla kierowców, którzy cenią sobie dużą przyczepność wozu, jako, że opony o bieżniku asymetrycznym są jednymi z bardziej przyczepnych. 
Kolejnym, bardzo popularnym ostatnio typem jest bieżnik kierunkowy. Chętnie wybierane w oponach zimowych, ponieważ doskonale odprowadzają wodę i błoto pośniegowe, a także bardzo dobrze hamują. Bieżnik taki ma kształt litery V lub U. Wadą jest dość duży hałas generowany przez takie opony, zaletą natomiast to, że świetnie utrzymują stabilność nawet przy dużych prędkościach, dlatego też mogą dobrze sprawdzić się w samochodach o wysokim indeksie prędkości.

 

Top