Pasjonujesz się motoryzacją i nie wyobrażasz sobie dnia bez przeczytania chociaż jednego artykułu na temat samochodów? Interesują cię ciekawostki i nieznane fakty? W dzisiejszym artykule zgromadziliśmy garść niezwykłych informacji na temat opon. Większość ludzi nie ma nawet o nich pojęcia!

Kiedyś opony były białe
Czy wiesz, że w początkowej fazie przemysłu oponiarskiego opony były… białe? Nie, nie pomyliłeś się: kiedyś opony były białe. Firmy zajmujące się produkcją opon już od samego początku poszukiwały rozwiązania, które zapewni ogumieniu największą trwałość i wytrzymałość. Szybko okazało się, że właściwości naturalnej gumy nie są do tego celu wystarczające. Rozpoczęły się więc eksperymenty z mieszaniem gumy z innymi substancjami. Zadowalające rezultaty przyniosło zwłaszcza zastosowanie tlenku cynku. Mieszanka gumy z tlenkiem cynku charakteryzowała się lepszymi parametrami niż opony wytwarzane z samej gumy. Co prawda w późniejszych latach ta technologia została wyparta przez znane nam dziś czarne opony (powstałe dzięki dodaniu do mieszanki sadzy), jednak białe opony niezmiennie stanowią jeden z najbardziej charakterystycznych elementów pojazdów z początków XX wieku.

Na niektórych oponach można jechać po przebiciu
Są takie modele opon, które pozwalają na kontynuowanie jazdy nawet po złapaniu „kapcia”. Mowa tu o oponach Run Flat, które zbudowane są w oparciu o specjalną konstrukcję o wzmocnionych i usztywnionych ściankach bocznych. Dzięki temu, że ścianki są wyjątkowo wytrzymałe, profil opony nie ulega odkształceniu nawet w przypadku nagłej utraty ciśnienia, a my możemy jechać dalej na odległość aż do 80 km. Opony Run Flat należą jednak do najdroższych i najtrudniej dostępnych modeli.

Kto i kiedy wynalazł opony?
Wynalazcą opon jest Anglik, Charles Goodyear. Przez długie lata zajmował się on badaniem właściwości gumy. W roku 1839 Goodyerowi udało się odkryć, że do produkcji opon można wykorzystać mleczko kauczukowe. Początki dętkowych opon pneumatycznych sięgają roku 1846 i mają związek z patentem Roberta Williama Thompsona. 42 lata później, w roku 1888, powstała pierwsza opona dętkowa do roweru. Jej twórcą był B.J. Dunlop. Kolejnym krokiem było opracowanie prototypu rozbieralnej opony pneumatycznej, będącej wynalazkiem E. Michelina.

W skład opony wchodzi 200 komponentów
Choć mogłoby się wydawać, że opona jest po prostu gumowym kształtem odlanym z gumy, jej budowa jest znacznie bardziej skomplikowana. Opona składa się z przeszło 200 komponentów. Do wytwarzania opon używa się oprócz gumy także metali (tytan, kobalt), a nawet włókien tekstylnych (jedwab, nylon, poliester).

Która firma produkuje najwięcej opon?
Gdy zastanawiamy się nad tym, która firma produkuje rocznie najwięcej opon, na myśl przychodzą nam zwykle wielkie koncerny oponiarskie: niemiecki CONTINENTAL, japoński BRIDGESTONE czy francuski MICHELIN. Jednak to nie oni wytwarzają w ciągu roku najwięcej opon, a firma… LEGO. Znany producent klocków wytwarza współcześnie około 318 milionów opon rocznie. Gumowa opona LEGO, będąca elementem produkowanych przez firmę klocków, to absolutny rekordzista w skali światowej. Sprzedaż opon LEGO rozpoczęła się w roku 1962 i trwa nieprzerwanie do dziś, a firma stała się największym producentem opon na świecie.

Top