• 28 lipca 2021

Do początku lat 90. nie było prawie żadnej różnicy między oponami letnimi a zimowymi. Istnieją opony ogólnego przeznaczenia. Jednak postęp w produkcji mieszanek gumowych oraz konstrukcja bieżników sprawiły, że producenci opon szybko zrealizowali ten boom. Teraz użytkownicy samochodów nie potrzebują jednego kompletu opon, ale dwa komplety. Marketing idzie pełną parą. Oczywiście nie możemy zapominać o kwestii bezpieczeństwa. Rzeczywiście, rozdzielenie opon letnich i zimowych umożliwia wytwarzanie opon, które mogą prawie idealnie dopasować się do warunków drogowych, zapewniając jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa.

Na co zwrócić uwagę kupując opony całoroczne

W efekcie opony ogólnego przeznaczenia nie zapewniają przyczepności i trakcji, a latem zwiększają zużycie paliwa i generują duży hałas. W tamtym czasie pozycja sceptyka była rozsądna, zmieniając opony z letnich na zimowe i odwrotnie, nawet w przypadku kierowców spędzających większość czasu w mieście. Dziś sytuacja jest inna. Obecnie z auta korzystają nie tylko zawodowi i wymagający kierowcy, którzy każdego roku pokonują dziesiątki tysięcy kilometrów, ale także osoby, które sporadycznie korzystają z auta i nie wymagają specjalnych opon. W pewnych warunkach nowoczesne opony całoroczne mogą pasować do opon sezonowych. To ogromny postęp technologiczny, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę prawie nierealne wymagania tego typu opony. Opony zimowe muszą utrzymywać swoje osiągi w zimie, w niskich temperaturach i trudnych warunkach pogodowych, natomiast opony letnie muszą zapewniać doskonałą przyczepność w wysokich temperaturach i deszczowych dniach, dlatego opony całoroczne muszą „obejmować” wszystko.

Rodzaje opon całorocznych

Opony samochodowe to coś więcej niż napompowane gumowe pierścienie. To złożony element inżynierii, w wielu formach, mający na celu sprostanie wielu wyzwaniom. Poniżej przedstawiliśmy różne typy opon samochodowych na rynku oraz szczególne zalety, jakie mogą zapewnić Twojemu pojazdowi. Opony letnie wykorzystują specjalną mieszankę gumową, która ma doskonałą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni w ciepłych warunkach. Mają też mniejsze opory toczenia, oszczędzają paliwo i generują mniejszy hałas na drodze. Patrząc na wszystkie typy opon letnich, przekonasz się, że wzór bieżnika na oponach jest bardziej opływowy niż opony zimowe. Mają mniej kanałów odwadniających. Maksymalizują obszar kontaktu z drogą. Zatem w suche lato pojazd ma doskonałą przyczepność i skuteczność hamowania. Jednak ta sama funkcja sprawia, że ​​opony letnie nie nadają się do jazdy w warunkach zimowych. Gdy temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Mieszanka staje się twarda i krucha, a wzór bieżnika nie radzi sobie odpowiednio ze śniegiem lub lodem.

Jakie opony całoroczne wybrać?

Chociaż potencjalne zastosowanie takich opon należy dokładnie określić, odpowiedź na to pytanie wydaje się prosta. Silnie zmotywowany kierowca, który przejeżdża co najmniej 30 000 kilometrów rocznie, głównie po drogach, nie ma dodatkowych samochodów, nawet zła pogoda nie stanowi dla niego problemu, powinien zrezygnować z kupowania opon całorocznych. Jak już wspomniano, opony te nie są w stanie utrzymać optymalnych osiągów w ekstremalnych warunkach i agresywnej jeździe. Co więcej, trwałość tego typu opon szacuje się na około 50-60 000 kilometrów, więc wymiana opony średnio co dwa sezony nie jest małym wydatkiem. Pamiętajmy też, że wiele zależy od stylu jazdy, rodzaju drogi, pokonywanej trasy itp. W przypadku opon sezonowych zaleca się, aby opony zimowe miały bieżnik co najmniej 4 mm, a opony letnie - co najmniej 3 mm. W przypadku opon całorocznych warto zachować wyższą wartość. Z drugiej strony opony całoroczne przyciągną kierowców, którzy rzadko jeżdżą, pokonując do 10 000 kilometrów rocznie, głównie w miastach. Sporadyczne wyjazdy poza miasto, zima lub ekstremalne upały wystarczą, aby zaparkować samochód w garażu.

 

 

Top