• 28 listopada 2020
Nie jest łatwo wybrać idealne opony do samochodu. Podejmując decyzję kierowca stoi przed szeregiem wyborów. Katalogi opon są obecnie pełne wszelkiego rodzaju modeli, odpowiadających różnym potrzebom. Wiele kryteriów jest kwestią stosunkowo indywidualną, zależną od stylu jazdy kierowcy, jego osobistych przyzwyczajeń i upodobań. Istnieje kilka kryteriów, gdzie lepiej kierować się zaleceniami producenta, jak rozmiar, czy indeksy nośności i prędkości. Koniecznie trzeba też pamiętać, że nie każde opony sprawdzą się w każdym samochodzie. Niewielkie miejskie auto, jakim jest Fiat 500 nie będzie na pewno wymagał potężnych terenowych gum pozwalających na przebijanie się przez bezdroża, bo siła silnika samochodu i tak nie pozwoli na zbyt duże szaleństwa na off-roadzie. Mimo wszystko warto przyjrzeć się różnym rodzajom opon zanim podejmie się ostateczną decyzję.
 
Rozmiar opon do Fiata 500
Na ogół trudno jest przytoczyć jeden konkretny rozmiar opon pasujących do danego modelu samochodu. Wiele zależy od rocznika, typu nadwozia, czy mocy silnika. W przypadku Fiata 500 jednak sprawa jest nieco prostsza. Istnieją jedynie dwie generacje tego samochodu - Hatchback I i Hatchback I FL. Ten pierwszy to modele produkowane do 2015 roku, ten drugi to wszystkie wyprodukowane po tej dacie. Również moc silnika nie gra tu aż takiej roli. Rozmiarem seryjnym podawanym przez producenta jest 175/65 R14. Dotyczy to pojazdu z felgami. W przypadku niektórych modeli, ze względu na inny niż oryginalny rozmiar felg mogą być również konieczne inne opony. W dostępnych w Internecie konfiguratorach doboru opon można znaleźć opcjonalne rozmiary: 185/55 R15, 195/45 R16 i 195/40 R17. Jest to informacja podana z zastrzeżeniem, że zawsze należy sprawdzić dopasowanie do felgi. 
 
Indeksy nośności i prędkości
Drugim kryterium raczej zależnym od samego modelu samochodu i zaleceń producenta jest indeks nośności i prędkości. Indeks prędkości mówi o maksymalnej prędkości jaką samochód może rozwinąć przy maksymalnym obciążeniu, indeks nośności zaś o maksymalnym obciążeniu przypadającym na jedną oponę przy maksymalnej dozwolonej prędkości. W przypadku tak niewielkiego samochodu jak Fiat 500 indeksy prędkości i nośności oscylują w okolicach 82T. Oznacza to około 475kg maksymalnego obciążenia na jedną oponę (przy maksymalnej prędkości) i maksymalną prędkość 190km/h (przy maksymalnym obciążeniu). Posiadanie opon o indeksach niższych niż wskazane jest traktowane w Polsce jak wykroczenie drogowe, może też spowodować, że ubezpieczyciel nie wypłaci pieniędzy w przypadku kolizji. 
 
Bieżniki w oponach
Pozostaje jeszcze kwestia bieżników w oponach. Zależnie od tego, czy zdecydujemy się na opony sezonowe - oddzielne letnie i oddzielne zimowe - czy też na opony całoroczne, do wyboru będziemy mieć różne modele o różnym profilu bieżnika. Tutaj właśnie pojawia się kwestia bardziej upodobań indywidualnych. Różne kształty bieżnika zapewniają różne zachowanie opony. Niektóre będą się charakteryzować dużą przyczepnością i stabilnością nawet na mokrych powierzchniach, inne gwarantują wysoki komfort jazdy i szybkie, płynne reakcje na ruchy kierowcy.
Najpopularniejszymi kształtami bieżników są symetryczne, asymetryczne i kierunkowe. Każdy zalecany jest do nieco innego typu samochodu i stylu jazdy, każdy ma swoje wady i zalety.
Bieżniki symetryczne generują niewiele hałasu, co jest ich główną zaletą. Świetnie sprawdzają się w oponach lekkich i w samochodach o niewielkiej mocy silnika. Nie poleca się ich do dynamicznej, sportowej jazdy. Dlatego też mogą być świetnym wyborem do niewielkiego, miejskiego auta, jakim jest Fiat 500. 
Bieżniki asymetryczne mają nieco bardziej skomplikowany profil - bardzo ważne jest tu, żeby zamontować je odpowiednio, jako, że wewnętrzna strona opony ma inny kształt lamelek, niż wewnętrzna. Taka konstrukcja bieżnika zapewnia bardzo dużą przyczepność samochodu. Polecana jest więc do bardziej dynamicznej jazdy. 
Bardzo popularnym wyborem, zwłaszcza na opony zimowe, jest bieżnik kierunkowy. Układający się w literę U lub V zapewnia bardzo dobre odprowadzanie wody i błota pośniegowego. Opony takie mają ponadto dobre właściwości trakcyjne, zachowują przyczepność również na bardzo mokrej powierzchni i świetnie hamują. Ich sporą wadą jest generowanie stosunkowo dużego hałasu. 

 

Top