Być może zwróciłeś uwagę na to, że na niektórych nowych oponach znajdują się kolorowe paski i kropki. Czy wiesz, po co tam są? Większość osób nie ma o tym pojęcia. Tymczasem kolorowe oznaczenia spełniają bardzo istotną funkcję. Jaką? Dowiesz się tego z poniższego artykułu.
Oznaczenia na oponach
Producenci ogumienia umieszczają na swoich oponach wiele różnych oznaczeń. Specjalne kody i symbole pozwalają właścicielom samochodów na dobranie właściwego ogumienia do danego modelu auta. Na oponach możemy znaleźć między innymi oznaczenie rozmiaru, indeks prędkości, indeks nośności, rodzaj bieżnika oraz datę i miejsce produkcji. Osobnym typem oznaczenia są kolorowe kropki i paski.
Kropki i paski – czy to oznaczenie serii?
Wiele osób sądzi, że kropki i paski na oponie są umieszczane przez producenta w celu oznaczenia danej serii ogumienia. Nic bardziej mylnego. Funkcja kolorowych oznaczeń jest bowiem o wiele ważniejsza – kropki i paski stanowią istotną informację na temat użytkowania samych opon.
Co oznaczają kropki na oponach?
Patrząc na niektóre opony możemy dostrzec na boku symbol kropki. Aby zrozumieć, po co ona tam jest, musimy cofnąć się jeszcze do etapu produkcji. W trakcie wytwarzania ogumienia opony przechodzą różnorodne testy jakości. Jednym z nich jest skontrolowanie ich wycentrowania i wyważenia. Bez względu na to, z jakiej mieszanki powstała opona, nigdy nie jest możliwe uzyskanie wyważenia idealnego. W trakcie kontroli jakości umieszcza się więc kropkę w miejscu, w którym opona jest najcięższa lub najlżejsza – taki symbol nazywany jest punktem wyważenia. Ta informacja jest bardzo ważna z punktu widzenia późniejszej eksploatacji. Dzięki umieszczeniu symbolu kropki możliwe jest zamontowanie opony w optymalnej pozycji względem wentyla, dzięki czemu nie trzeba umieszczać dodatkowych ciężarków w celu jej wyważenia.
Kolory kropek
A co z kolorami? Ze względu na to, że nie istnieją przepisy jednoznacznie określające kolor kropki, producenci używają do oznaczania swoich opon różnych kolorów. Przykładowo: firma BRIDGESTONE umieszcza na swoich produktach kropki w kolorze czerwonym oraz żółtym. Czerwone oznaczenie określa miejsce, w którym opona jest najcięższa, zaś żółte wskazuje punkt, w którym ogumienie jest najlżejsze.
Kolorowe paski na oponach
Kolorowe paski umieszcza się wzdłuż linii bieżnika. Dla przeciętnego kierowcy to oznaczenie nie ma większego znaczenia. Paski przydają się natomiast podczas procesów technologicznych przeprowadzanych w fabryce. Paski na oponach nazywane są oznaczeniami konfekcyjnymi producenta. Określenie konfekcja odnosi się do jednego z etapów produkcyjnych. Polega on na złożeniu w całość wszystkich elementów składowych opony. Pamiętajmy, że w przeciętnej fabryce ogumienia codziennie wytwarza się tysiące opon. Poszczególne partie mają różne rozmiary i typy, wobec czego musi być w nich zastosowany różny rodzaj bieżnika. Aby ułatwić zadanie pracownikom fabryki, poszczególne bieżniki oznacza się różnymi kolorami. Dzięki temu element może być właściwie dopasowany do konkretnej serii ogumienia. Warto dodać, że poszczególne fabryki mogą stosować własne schematy kolorów – nawet, gdy należą do tego samego producenta.