W Polsce liczba pasjonatów pojazdów zabytkowych z roku na rok jest coraz większa. Wybór odpowiednich opon do legendarnego klasyka zabiera zwykle jeszcze więcej czasu niż zakup ogumienia do współczesnych modeli. W przypadku pojazdu zabytkowego nie chodzi bowiem wyłącznie o kwestie praktyczne, lecz także o to, by opony podkreślały jego klasyczny urok i elegancję. Jakie opony nadają się dla aut zabytkowych? Czym należy kierować się przy wyborze?

Kiedy auto staje się zabytkiem?
Zacznijmy od odniesienia się do definicji pojazdu zabytkowego. Zgodnie z prawem o ruchu drogowym, pojazdem zabytkowym staje się auto wpisane do rejestru zabytków ruchomych. Wpis jest dokonywany w oparciu o odpowiednie przepisy. Samochód staje się pojazdem zabytkowym również wtedy, kiedy został ujęty na wojewódzkiej liście zabytków lub został wpisany do inwentarza eksponatów muzealnych. Podstawowym kryterium uznania pojazdu jako zabytkowy jest oczywiście rok produkcji. Przyjmuje się, że samochodem zabytkowym może stać się każdy pojazd, który wyprodukowano przed rokiem 1980.

Youngtimery, Oldtimery
Wśród pojazdów zabytkowych obowiązuje rozróżnienie na Youngtimery i Oldtimery. Określenia Youngtimer używa się w stosunku do aut zabytkowych wyprodukowanych w latach 60. – 80. XX wieku. Natomiast Oldtimerami nazywane są pojazdy zabytkowe, których produkcję rozpoczęto latach 50. XX wieku i wcześniej. Charakterystyczną cechą aut zabytkowych jest fakt, iż są do tej pory utrzymane w swoim oryginalnym stylu. Zgodnie z ustawą z 23 lipca 2003 r. O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, pojazdy zabytkowe muszą posiadać minimum 75 % zachowanych oryginalnych rozwiązań konstrukcyjnych. Dotyczy to zarówno większych podzespołów (np. silnika), jak i poszczególnych części. Posiadacze zabytkowych samochodów dbają więc o to, by w samochodzie nie tylko znajdowały się oryginalne komponenty, lecz także o to, by auto wyglądało dokładnie tak, jak w epoce swojej świetności.

Opony w stylu retro
Pasjonaci klasycznej motoryzacji doskonale zdają sobie sprawę z konieczności dopasowania ogumienia do stylu danego samochodu. Nawet najpiękniejszy Oldtimer nie będzie prezentował się dobrze, jeżeli zamontujemy w nim nowoczesne opony. Firmy oponiarskie wychodzą naprzeciw oczekiwaniom koneserów pojazdów klasycznych i rozszerzają asortyment o ogumienie do aut zabytkowych. Opony w stylu retro oferują między innymi tacy giganci, jak Firestone, Dunlop, Michelin, Goodyear i Avon. W ofercie tych firm znajdziemy opony do samochodów produkowanych w latach 1920 – 1970. Jeżeli poszukujemy opon do pojazdów z okresu sprzed II wojny światowej, na uwagę zasługują przede wszystkim tacy producenci jak Universal, Blockley, Waymaster, Lucas i Excelsior.

Opony z białym bokiem
Jeśli masz to szczęście i jesteś szczęśliwym posiadaczem zabytkowego Oldtimera z lat 30. XX wieku, zapewne wiesz, że do takiego samochodu najlepiej pasują tradycyjne opony z białym bokiem. Opony z białym rantem, określane także jako whitewall, były produkowane aż do lat 80. W okresie masowej produkcji opon z białym bokiem pojawiały się różnorodne style – eksperymentowano zwłaszcza z grubością paska. Takie opony można kupić także dziś. Dostępne są zarówno whitewall samochodowe, jak i modele motocyklowe.

Top