Czeka cię zakup nowych opon, ale nie wiesz, na który model się zdecydować? Pomocne mogą się okazać rankingi przygotowywane na podstawie specjalistycznych testów ogumienia. O co chodzi w takich testach? Jakie parametry są sprawdzane podczas przygotowywania poszczególnych rankingów? Prezentujemy najważniejsze informacje na temat testów opon.

Testy opon na etapie produkcji
Opony muszą przejść wiele testów jeszcze zanim wejdą do sprzedaży. I choć sposób przeprowadzania eksperymentów znacznie różni się od metod stosowanych w początkach masowej produkcji ogumienia (konstruowany ówcześnie prototyp poddawany był przede wszystkim próbom praktycznym, natomiast dziś wiele testów można przeprowadzić za pomocą symulacji komputerowej), zasadniczym celem od samego początku było wyprodukowanie opony charakteryzującej się jak najlepszymi osiągami. Prototyp opony poddawany jest licznym próbom w warunkach laboratoryjnych. Na podstawie ich wyników weryfikuje się, czy efekty symulacji komputerowych były miarodajne. Wśród testów laboratoryjnych wymienić można przede wszystkim próby niszczące. Gdy prototyp pomyślnie przejdzie wszystkie badania, następuje kolejna faza testów, czyli sprawdzian opony w warunkach drogowych: zarówno na torze, jak i w ruchu ulicznym. Do parametrów sprawdzanych podczas testów samochodowych należą między innymi przyczepność, hamowanie, poziom hałasu, trwałość bieżnika, opór toczenia i ogólny komfort jazdy. Wszystkie próby przeprowadzane są zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni.

Testy opon już dostępnych na rynku
Po wejściu opon do sprzedaży poszczególne modele poddawane są kolejnym testom. Ich przeprowadzaniem zajmują się dziennikarze motoryzacyjni i organizacje. Wyniki testów publikowane są w formie wspomnianych wcześniej rankingów. Jeżeli chcemy dowiedzieć się, jak prezentują się osiągi poszczególnych modeli opon, najlepiej odnosić się właśnie do takich rankingów.

Testy ADAC i ACE
Niewątpliwie najbardziej rozpoznawalnym rankingiem opon są zestawienia przygotowywane przez ADAC. Takie testy, popularnie nazywane testami niemieckimi, przeprowadzane są przez organizację llgemeiner Deutscher Automobil-Club. Takimi testami zajmują się również inne organizacje: na przykład ACE (Automobil Club Europa) i GTÜ (Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego). Testom poddawane jest ogumienie letnie i zimowe. W przypadku opon letnich sprawdza się ich osiągi na suchym i mokrym podłożu, ocenia ich wpływ na efektywność paliwową samochodu, sprawdza zachowanie bieżnika na różnych rodzajach nawierzchni oraz ocenia poziom emitowanego hałasu. W stosunku do opon zimowych, oprócz kwestii wspomnianych powyżej sprawdza się także zachowanie ogumienia na śniegu i lodzie. Opony oceniane są w skali 1,5 – 5,5.

Rankingi dziennikarzy
Bardzo popularne są także rankingi przygotowywane przez dziennikarzy motoryzacyjnych. Najpopularniejszym zestawieniem jest to opracowywane przez niemiecki magazyn motoryzacyjny Auto Bild, które jest znane przez kierowców z całej Europy. Inne czasopisma przeprowadzające własne testy ogumienia to na przykład Auto Express, Gute Fahrt czy Auto Motor i Sport. Testom poddawane są opony sezonowe (letnie, zimowe) oraz opony całoroczne.

Top