Opony niskoprofilowe stanowią jeden z najważniejszych elementów tuningu. Zamontowanie ogumienia niskprofilowego pozwala na lepszą ekspozycję felgi. Takie opony najlepiej wyglądają w połączeniu z felgami z lekkich metali (np. aluminium). Opony niskoprofilowe prezentują się doskonale w szybkich, sportowych samochodach – w ich przypadku stanowią oryginalne wyposażenie modeli fabrycznych. Rozpoczęcie masowej produkcji opon niskoprofilowych stanowiło odpowiedź firm oponiarskich na zapotrzebowanie aut o coraz większych osiągach. Jakie są najważniejsze cechy opon niskoprofilowych? Czy taki rodzaj ogumienia ma wyłącznie same zalety? Prezentujemy garść najistotniejszych informacji na temat opon o niskim profilu.

Co to jest profil opony?
Zanim skupimy się na samym ogumieniu niskoprofilowym, warto odnieść się do tego, czym właściwie jest profil opony. Takie określenie pojawia się w motoryzacji bardzo często. Jest to bowiem jeden z podstawowych parametrów określających poszczególne modele. Profil opony to związek pomiędzy wysokością boku opony, a szerokością przekroju opony. Informacja na temat profilu umieszczana jest przez producenta bezpośrednio na oponie. Oznaczenie możemy znaleźć na bocznej ściance. Jest ono zapisanie w formie kodu składającego się z liter i cyfr. Przykładowe oznaczenie może wyglądać następująco: 205/55 R17, gdzie 205 stanowi szerokość opony wyrażoną w milimetrach, R17 oznacza rozmiar felgi, a 55 odnosi się właśnie do profilu (wyrażonego w procentach).

Opona niskoprofilowa – czyli jaka?
Opony niskoprofilowe to specjalny rodzaj ogumienia, w którym wysokość opony jest mniejsza niż szerokość bieżnika. Aby oponę można było uznać za niskoprofilową, przyjmuje się, że wartość profilu musi być mniejsza niż 55 %. Jednak w takich oponach wysokość stanowi często jedynie 20 – 30 % szerokości.

Opony niskoprofilowe: zalety
Najmocniejszą stroną opon niskoprofilowych wcale nie jest wygląd – choć oczywiście takie ogumienie prezentuje się świetnie (o ile rzeczywiście pasuje do danego modelu auta). Ogumienie niskoprofilowe zapewnia lepsze prowadzenie samochodów o nieprzeciętnie wysokich osiągach. Dzieje się tak dlatego, że niski profil opony obniża środek ciężkości auta, w związku z czym pojazd lepiej „trzyma się” drogi. Obniżenie środka ciężkości powoduje przy okazji lepszy kontakt bieżnika z nawierzchnią. Specjalna konstrukcja opon niskoprofilowych zwiększa efektywność hamowania oraz niweluje wychyły boczne nadwozia. Specyficzna budowa opon niskoprofilowych powoduje, że takie opony są sztywniejsze, dzięki czemu lepiej zachowują się podczas pokonywania zakrętów z wysoką prędkością. Decyzja o zamontowaniu opon niskoprofilowych często oznacza konieczność wymiany felgi na większą, przez co polepsza się sterowność i przyczepność pojazdu na suchej nawierzchni.

Opony niskoprofilowe: wady
Oprócz niewątpliwych zalet, opony niskoprofilowe mają też pewne wady. Warto przede wszystkim podkreślić fakt, że jazda na oponach niskoprofilowych niekoniecznie jest tak komfortowa jak na tradycyjnym, bardziej elastycznym ogumieniu. Większa sztywność opon z niskim profilem powoduje, że spada zdolność tłumienia nierówności na drodze. O ile opony niskoprofilowe dobrze radzą sobie na suchej nawierzchni, o tyle podczas jazdy po mokrym podłożu mogą tracić przyczepność.

Top