• 28 listopada 2020
Wybór opon to ważna decyzja. W dużej mierze to właśnie od ogumienia zależy komfort i bezpieczeństwo jazdy. Na rynku są obecnie dostępne liczne modele, o różnych charakterystykach, kształtach bieżnika, wykonane technologiami zapewniającymi zróżnicowane odczucie prowadzenia samochodu. Wybór opon jest stosunkowo indywidualną decyzją. Ogumienie powinno odpowiadać nie tylko standardom, ale też potrzebom i wymaganiom kierowców. Niektórzy kierowcy będą potrzebowali opon bardziej przyczepnych, czy zwrotnych, inni - zapewniających płynną jazdę. Styl prowadzenia samochodu ma ogromny wpływ na to, jakie opony powinny zostać założone na auto. Istnieją też jednak pewne żelazne standardy, których należy się trzymać, i z którymi nie warto eksperymentować. To przede wszystkim rozmiar i indeksy prędkości i nośności. Jakie obowiązują do Renault Megane?
 
Jak znaleźć idealne opony do Renault Megane?
Właściwie nie istnieje jednoznaczna odpowiedź na to pytanie. Nawet biorąc pod uwagę pewne standaryzowane charakterystyki opon, trzeba pamiętać, że istnieje kilka różnych modeli Renault Megane. Ponadto modele z różnych roczników i o różnych pojemnościach silnika mogą minimalnie różnić się wymaganymi oponami. Ciężko więc odpowiedzieć w jednym zdaniu jaki rozmiar opon pasuje do Renault Megane. Na szczęście z pomocą przychodzą zarówno producenci samochodów, jak i Internet. W książeczce pojazdu można znaleźć wskazania producenta na temat tego, jakie opony do Renault Megane powinny być zamontowane w danym modelu. Zależnie od tego, czy jest to Hatchback, GrandCoupe, czy Grandtour, jaka jest pojemność silnika i który rocznik produkcji auta, w homologowanym rozmiarze opon mogą pojawić się minimalne różnice. Dlatego najlepiej kierować się informacją podaną przez producenta. Alternatywnie można skorzystać z jednego z internetowych konfiguratorów opon. W kilku etapach wybierając markę, model, silnik i rocznik otrzymamy informację na temat najczęściej stosowanych rozmiarów opon.
Kolejnym kryterium są indeksy nośności i prędkości. Indeks prędkości wskazuje z jaką maksymalną prędkością może poruszać się samochód przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu. Indeks nośności to określenie, jakie jest maksymalne dopuszczalne obciążenie samochodu przy maksymalnej dopuszczalnej prędkości. Są więc one ściśle ze sobą powiązane. Dodatkowo indeksy nośności i prędkości również są określone dla poszczególnych modeli samochodów. Jazda na zaniżonych indeksach jest niezgodna z polskim kodeksem drogowym i traktowana jako wykroczenie. Można pozwolić sobie na wybór opon o zawyżonych indeksach ma to jednak zarówno zalety, jak i wady. Najbezpieczniejszą opcją ponownie jest wybór zgodny z zaleceniami producenta. Informację na ten temat można znaleźć w książce obsługi pojazdu. 
 
Różne bieżniki do różnych stylów jazdy
Jednym z najważniejszych elementów decydujących o charakterystykach opony jest bieżnik. Bieżniki mogą mieć różną głębokość, rozstaw bloków i kształt. Zależnie od tych wszystkich elementów opony będą różnie zachowywać się na różnych powierzchniach i samochód będzie inaczej się prowadził. Od bieżnika zależy, jak bardzo samochód będzie przyczepny, jak dobrze będzie odprowadzał wodę, czy błoto pośniegowe (w przypadku opon zimowych).
Opony z bieżnikiem asymetrycznym, charakteryzują się innym profilem bieżnika po zewnętrznej i po wewnętrznej stronie opony. Istotne jest, by zamontować je odpowiednio. Odznaczają się one dużą przyczepnością, dlatego polecane są dla kierowców o dynamicznym, sportowym stylu jazdy.
Bieżnik kierunkowy to kolejny typ, jaki można wybrać kupując opony. Tutaj będzie miał on kształt litery U lub V. Minusem takiej budowy opon jest to, że generują one stosunkowo dużo hałasu. Jednocześnie świetnie sprawdzają się na mokrych nawierzchniach, dobrze hamują i wyróżniają się doskonałymi właściwościami trakcyjnymi. Polecane szczególnie do samochodów o możliwym wysokim indeksie prędkości - te opony wspaniale spiszą się przy szybkiej jeździe, nie tracąc stabilności. Chętnie są też wybierane do opon zimowych, jako, że doskonale odprowadzają wodę. 
Istnieją też opony o bieżniku symetrycznym. Te są popularne do opon letnich. Mają one stosunkowo małe opory toczenia, co przekłada się na dobrą efektywność energetyczną. Są też dość ciche. Nie są jednak polecane do dynamicznej, szybkiej jazdy. Lepiej sprawdzą się dla kierowców poruszających się głównie po mieście, przykładowo w rodzinnej wersji Renault Megane Kombi.

 

Top