Zbliża się okres sezonowej wymiany opon. Co prawda w Polsce nie ma obowiązku używania opon zimowych, jednak na stosowanie takiego ogumienia decyduje się spora liczba kierowców. Czy warto wymieniać opony na zimowe? Zdecydowanie tak! Oto powody, dla których dobrze jest korzystać z opon zimowych.

Gdzie używanie zimówek jest obowiązkowe?
Choć w Polsce używanie zimówek nie jest obowiązkowe, taki obowiązek funkcjonuje w wielu krajach w Europie. Przykładem mogą być Czechy, Austria, Estonia, Finlandia, Litwa, Łotwa, Słowenia, Szwecja i Rumunia. Polskie prawo określa jedynie to, że używane opony muszą mieć minimalną głębokość bieżnika wynoszącą 1,6 mm. Oczywiście nie należy zwlekać z wymianą opon aż do chwili, gdy bieżnik zetrze się do minimalnego dopuszczalnego poziomu. Najlepiej wymienić je na nowe odpowiednio wcześniej. Wracając jednak do opon zimowych. Polskie przepisy nadal nie uwzględniają obowiązku używania zimówek. Niestety, informację na temat „obowiązkowej wymiany opon” można znaleźć na wielu serwisach internetowych. Zgodnie z polskim prawem takiego obowiązku nie ma, jednak stosowanie ogumienia zimowego jest z wielu powodów zalecane.

Kiedy wymieniać opony na zimowe?
Najlepszą porą na wymianę opon na zimowe jest w Polsce czas, gdy temperatury powietrza w dzień spadają do 7 stopni Celsjusza. Przy niższych temperaturach mieszanka gumowa wykorzystywana do produkcji opon letnich traci swoje optymalne właściwości. Opony letnie coraz bardziej twardnieją, w związku z czym ich przyczepność staje się gorsza. Wówczas najlepszym rozwiązaniem są się właśnie opony zimowe. Do produkcji zimówek używa się mieszanek z dodatkiem krzemionki, dzięki czemu takie ogumienie jest bardziej miękkie i zachowuje elastyczność nawet przy bardzo niskich temperaturach powietrza. Opony zimowe są więc idealnie przystosowane do pracy w warunkach zimowych. Mówiąc w skrócie: opony letnie projektuje się biorąc pod uwagę warunki letnie, zaś opony zimowe z myślą o warunkach zimowych. To jednak nie jedyny argument za tym, by wymieniać opony na zimówki.

Budowa bieżnika
Opony zimowe różnią się od letnich nie tylko składem mieszanki użytej do ich produkcji, lecz także specyficzną budową bieżnika. Nacięcia w bieżniku opon zimowych są głębsze i układają się w charakterystyczny, zygzakowany wzór. Pozwala to na zachowanie lepszej przyczepności na mokrej i śliskiej nawierzchni. Elastyczna guma w połączeniu z dużą ilością lameli (nacięć) sprawia, że auto dobrze radzi sobie nawet podczas jazdy na ośnieżonej drodze. Taka konstrukcja bieżnika umożliwia efektywniejsze odprowadzanie śniegu poza oponę – co byłoby znacznie trudniejsze (jeżeli nie niemożliwe) dla zbyt sztywnej w takiej temperaturze opony letniej.

Lepsze hamowanie
Bardzo ważną cechą opon zimowych jest także fakt, iż zapewniają o wiele skuteczniejsze hamowanie na śliskiej nawierzchni niż opony letnie. Posłużmy się przykładem. Jedziesz w kolumnie samochodów po oszronionej drodze. Pozostali uczestnicy ruchu, wyposażeni w opony zimowe, hamują łagodnie i płynnie. Natomiast ty, jadąc na oponach letnich, nie tylko musisz hamować bardziej gwałtownie (co może doprowadzić do wpadnięcia w poślizg), lecz także musisz liczyć się z dłuższą drogą hamowania (co z kolei powoduje ryzyko wjechania w tył auta znajdującego się przed tobą).

Top