Oferta współczesnych producentów opon jest bardzo różnorodna. Poszczególne opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, lecz także parametrami związanymi z konstrukcją. Jednym z terminów używanych w kontekście opon jest homologacja. Czy wiesz, co to oznacza, że opona jest homologowana? Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat homologacji opon samochodowych.

Czym jest homologacja?
Wyjaśnienie pojęcia homologacja jest bardzo proste. Takiego terminu używa się w stosunku do opon, które są dedykowane do konkretnego modelu lub marki samochodu. Opony homologowane wytwarzane są przy współpracy producentów ogumienia z producentami samochodów, w trakcie której powstają opony o parametrach idealnie dostosowanych do potrzeb danego modelu czy marki. Do produkcji opon homologowanych używa się specjalnych mieszanek, zapewniających optymalne osiągi przy współpracy z konkretnym samochodem. Ważnymi parametrami są również odpowiedni kształt bieżnika oraz określona budowa zewnętrznej części opony.

Rodzaje homologacji
Wyróżniamy trzy rodzaje homologacji: obowiązkową, techniczną i dowolną. Opony z homologacją obowiązkową powinny być stosowane wyłącznie w pojazdach, dla których są dedykowane. Takich opon nie należy montować w pojazdach innych marek niż zalecane. W stosunku do opon z homologacją techniczną obowiązują mniej restrykcyjne wymogi. Takie ogumienie może być montowane w samochodach innych marek – jednak warunkiem jest spełnienie określonych parametrów technicznych. Wymogi dotyczące opon są ustalane bezpośrednio przez producenta. Możemy je znaleźć w książce pojazdu. Trzecim typem homologacji jest homologacja dowolna. Ogumienie z homologacją dowolną może być zamontowane w samochodach wszystkich marek.

Opony z homologacją a opony OE
Mówiąc o oponach homologowanych należy zaznaczyć, że nie są one tym samym co ogumienie będące oryginalnym wyposażeniem samochodu (czyli oponami, które montowane są w pojeździe opuszczającym fabrykę). Opony OE mogą, ale nie muszą, posiadać homologacji dla danej marki samochodu.

Dla kogo opony homologowane?
Opony z homologacją powinny być montowane w pojazdach, do których zostały przeznaczone. Zastosowanie innego ogumienia niż zalecane przez producenta nie tylko wpływa na zmniejszenie osiągów, lecz także ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Jest to szczególnie ważne w przypadku samochodów o ponadprzeciętnych osiągach. Opony z homologacją obowiązkową stosuje się więc przede wszystkim w autach sportowych oraz modelach wyposażonych w silniki o dużej mocy, pozwalające na szybką i dynamiczną jazdę. Dotyczy to najczęściej samochodów segmentu premium. Jednymi z najczęściej spotykanych homologacji są homologacja do BMW (oznaczana symbolem „*”) oraz homologacja do Mercedesa (oznaczana jako „MO”).

Co w przypadku uszkodzenia jednej opony homologowanej?
Jeśli będziemy zmuszeni do wymiany jednej opony homologowanej, należy zakupić nową posiadającą dokładnie takie same parametry. Jeśli dla naszego pojazdu zalecane jest używanie opon z homologacją obowiązkową, powinniśmy sprawdzić, czy istnieje możliwość zastąpienia ich innymi modelami. Jeżeli nie możemy znaleźć informacji na ten temat w książce pojazdu, należy skonsultować się bezpośrednio z producentem auta.

Top